Pomysły na zabawy w czasie podróży autem 11.07.2009Podróżowanie z dzieckiem może być wspaniałą przygodą. Dzieci uwielbiają poznawać nowe miejsca, ale zazwyczaj nudzi je długa jazda samochodem. Warto wtedy wykorzystać czas na wspólne zabawy, które uprzyjemnią czas zarówno dzieciom jak i rodzicom;) Oto pomysły: 1) wymyślamy jak największą ilość słów na daną literę 2) wymyślamy słowa na literę, na którą kończył się poprzedni wyraz 3) zabawa w 10 pytań: dziecko wybiera w myślach jakiś przedmiot, a my staramy się odgadnąć co to jest, zadając pytania, na które dziecko odpowiada „tak” lub „nie” 4) Pytajmy dziecko „co by było gdyby…” np. „każdy miał trzy nogi”, „każdy rodziłby się od razu dorosły” 5) chowamy jakiś przedmiot do pudełka i dziecko potrząsając nim musi zgadnąć co jest w środku 6) zabawa w „Co byś wolał” Należy wymyślić zaskakujące pytania, np.: „jeść śledzie ze śmietaną czy pełnoziarnisty chleb z octem?” „jeździć do szkoły na motocyklu czy na wielbłądzie?” 7) Dziecko musi zgadnąć czy zdanie jest prawdziwe i fałszywe np. „zakładam płaszcz gdy wskakuję do basenu” 8) zabawa w używanie przymiotników: Dziecko kończy zdania… np. „ogień jest…”., „lód jest…” 9) Dziecko odgaduje nazwy małych zwierzątek, np. lwiątko, źrebię, prosię, szczeniak 10) zabawa w „co dają nam zwierzęta”… np. kura jaja, krowa mleko 11) zabawa w szukanie rymu do słów np. ryby-grzyby, nos-kos 12) rozmawiamy o częściach rośliny, np. korzenie-łodyga-kwiat-liście 13) wymyślamy krótkie zdanie, a dziecko musi je powtórzyć. Potem na zmianę dodajemy kolejne słowa, np. „Kot zjadł”, „Szary kot zjadł obiad” 14) wymieniamy dwa podobne słowa, ale różniące się trochę od siebie np. usiadł, usiadła. Pytamy czym się różnią. 15) zabawa „Podróż po alfabecie” Pierwsza osoba rozpoczyna: „Udajemy się w podróż do Amsterdamu!” Następne osoby kontynuują opowieść, a w każdym kolejnym zdaniu musi wystąpić rzeczownik lub nazwa własna, rozpoczynająca się od poszczególnych liter alfabetu. np.: „Najpierw jedziemy przez Bydgoszcz” „Jedzie z nami Cezary” „Obok stoi wiele ładnych domów” „Nie ma wśród nas żadnego emeryta” „Przejeżdżamy obok wielkiej fortecy” „Na postoju pijemy ciepłą herbatę z garnuszka” itd. każdy po kolei lub w dowolnej kolejności 16) śpiewamy piosenki 17) opowiadamy rodzinne historie oraz zabawne zdarzenia z cyklu „kiedy mama lub tata byli mali” oraz „jak to było kiedy się urodziłaś/eś i byłaś/eś małym dzidziusiem” 18) słuchamy płyt z nagraniami książek, dziecięcych audycji radiowych lub z piosenkami 19) rysujemy na tablicy ze znikopisem niedokończony obrazek, a dziecko musi odpowiedzieć na pytanie: „Czego tu brakuje?” i dorysować różne elementy 20) chowamy do płóciennego woreczka małe gumowe zwierzaczki, dziecko wkłada rękę do woreczka i dotykając, musi odgadnąć ich nazwę. Możemy ustalić, że zgadujemy tylko po angielsku lub w innym języku, którego dziecko się uczy. Jeśli rodzic siedzi z dzieckiem na tylnym siedzeniu: 21) uczymy dziecko rozpoznawania monet i pieniędzy 22) uczymy dziecko wkładania klucza do zamka. Rozmawiamy o rzeczach w których są zamki (drzwi, samochód, szafki, spodnie) 23) zabawa w teatrzyk, ogrywanie scenek zabranymi pacynkami lub pluszowymi zwierzątkami
źródła: - Józef Griesbeck „Zabawy na wyprawy” - Józef Broich „Zabawy na świeżym powietrzu” - artykuły prasowe, pomysły własne |
Szybkie wyszukiwanie
